Belgische e-commerce groeit binnen Europa het hardst. Dit blijkt uit recent gepubliceerde cijfers. In een rapport dat is opgesteld door BeCommerce, de Ecommerce Foundation en E-commerce Europe komt naar voren dat de online omzet in België in 2016 met 13,4 procent is gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De Belgen, die jarenlang achterliepen op andere landen op het vlak van e-commerce, lijken hiermee een flinke inhaalslag te maken.

Ben je er zeker van dat je een webshop wilt opstarten? Dan volgen hier een aantal tips waar je aan kunt denken. Je kunt nog zo’n goed idee hebben, maar als niemand op je producten zit te wachten heeft het weinig zin een webshop te beginnen. Indien je al een bestaande winkel hebt, weet je dat er behoefte is aan een bepaald soort goederen. Met behulp van een webshop kun je je afzetmogelijkheden vergroten.

Omdat in een webshop producten worden verhandeld, ben je als eigenaar van de digitale winkel automatisch ondernemer. Dat houdt in dat je jezelf moet registreren bij de Kamer van Koophandel en een btw-nummer moet aanvragen. Ook moet je over de verkochte producten btw berekenen en afdragen. Lees hier meer over de btw-regels.

Niet alleen de producten, ook het uiterlijk van je webshop is belangrijk. Een onoverzichtelijke site wordt even snel weer verlaten als ‘ie gevonden wordt. Over het algemeen moeten klanten binnen twee keer klikken het product hebben gevonden, anders gaan ze weg. Zorg ook voor grote en duidelijke afbeeldingen en specificaties van de producten die je aanbiedt. Klanten kunnen ze immers niet zelf bekijken of vasthouden

Achter een goede webshop zit een goed systeem. Er zijn goedkope softwarepakketten te koop waarmee je eigenhandig je eigen webwinkel kunt bouwen. Het is alleen aan te raden hiermee te werken als je zelf de nodige kennis over het bouwen van websites hebt. Indien je een professionele webshop wilt en er landelijk mee wilt verkopen, is het aan te raden een professionele webdesigner in te huren

Let er op dat je website snel bereikbaar is en bezoekers niet lang moeten wachten totdat bijvoorbeeld allerlei animaties zijn geladen. Dit gaat snel irriteren en jaagt klanten weg. Je webshop moet ook door meerdere browsers bekeken kunnen worden Zorg er ook voor dat je webshop goed is beveiligd, vooral wanneer je online je klantgegevens bewaart.